In de muziekschool Backstage vond 25 januari Frontstage plaats. In een middag zag talent en podia elkaar en is talentontwikkeling besproken. Het was een netwerkdag voor jonge talenten.
Bij binnenkomst is de zaal goed te vinden wegens de velen posters. De mensen konden een prijs winnen door een selfie te maken met zo`n poster. Nu was de helft van de stoelen bezet.
De avond begint met een standaardpraatje, terwijl de band Half a Centaur klaar staat om te gaan spelen. De host gaat daarentegen eerst het publiek door met vragen over talent en muziek. De band gaat even zitten. Het praatje duurt te lang, blijkbaar.
Wethouder Marcel Fluitman komt op en vertelt over het belang van kansen bieden aan jong talent. Door samenwerkingen tussen podia en de muziekschool kan dat. Mensen luisteren aandachtig.
Half a centaur komt weer op. Ze beginnen met het spelen van hun nummer Portrait. Het publiek is kalm maar heeft het zichtbaar naar hun zin. De groep heeft een eigen geluid. Iemand zegt dat het onvergelijkbaar is met wat zij eerder heeft gehoord. Een ander noemt het best goed. De zanger, Daan, beweegt op zijn plek en zingt, alleen is hij net niet hoorbaar genoeg. Iemand in het publiek noemt de groep talentvol. Na het optreden volgt een luid applaus. De jongens gaan weer zitten.
Tijdens het optreden kijken hebben een paar mensen het over het optreden. Verder kijken de mensen aandachtig. Ze zijn zichtbaar aan het genieten. De muziek is modern. Het lijkt aan te slaan.
Tivoli Vredenburg
Vervolgens komt Margriet van Kraats op namens TivoliVredenburg. Zij is directrice programma van Tivoli Vredenburg
Margriet vertelt over de samenwerking van Tivoli en de Peppel die popconcerten hebben ontwikkeld. Zij boden een podium aan diverse artiesten zoals Typhoon en Ruineed de Leeuw en Danny Vera. Ze kregen zelfs op natte dagen mensen in groene plastic regenjassen op de banken. Hoe krijg je voor opkomende talenten ook die mensen op die banken?
Talenten gaan enkele stappen door waar Zeist aan kan bijdragen volgens Margriet:
‘Talent moet allereerst kennis maken met muziek. In de eerste fase komen jongeren en kinderen in contact met muziek. Dit kan bevorderd worden door scholen of doordat ouders dit helpen in gang zetten of uitgaan en sociale media.
Daarna moet het talent leren spelen. Dit gebeurt op de muziekschool of in de gewone scholen. Het zal eerst ook niet goed klinken. Hierbij hebben de jonge talentjes ook aanmoediging nodig van hun omgeving.
Vervolgens moeten talenten optreden. Hier maken ze meters. Hierbij is het van belang dat talenten podia vinden om dat te kunnen doen.
Dan moeten talenten professionaliseren. Voldoende materiaal hebben, leren en hulp vragen om je te kunnen focussen op muziek maken en je verbeteren in je talent. Je moet hierbij hulp kunnen krijgen van de mensen om je heen. Ook moet je de middelen hebben om je talent mee te beoefenen.
Excelleren is de volgende fase. Zelfs mensen die nu op wereldniveau meedraaien in de muziekwereld konden geen werk vinden in de provincie Utrecht. Talent moet hier zijn ding kunnen doen en hier vestigen. Dit is een politiek en cultureel probleem.
De laatste fase: Genieten. We moeten met zijn allen talent steunen door er gewoon heen te gaan. Door je te laten betoveren.’
Een luid applaus volgt na haar presentatie.
Workshops
Na de presentatie gaan de lokalen open. In elk lokaal vinden workshops plaats.
Voor bands, solisten, zangers, rappers en singer-songwriters zijn er allerlei dingen om te doen en lessen die er geleerd kunnen worden. Zo is er een songwriterworkshop, gegeven door singer-songwriter Tamara van Esch (Mevrouw Tamara), een Logic workshop over Dj worden door Roy van Rosendaal (Kytopia.)
Je kon er ook leren om streaming plays te krijgen op Spotify van Rob Schouw en Ilja Volkers (Warner Music Benelux.) Of jammen in een van de twee daarvoor aangewezen lokalen.
De sfeer wisselt erg tussen kamers. De jammende mensen beginnen met het tokkelen en het toetsen van de muziekinstrumenten. Anderen zijn hun nieuwsgierigheid gevolgd naar een van de lokalen waar je kan leren over de muziekwereld. De jonge talenten zijn druk bezig.
Het doel van Frontstage was om de cirkel van optreden naar oefenen te doorbreken en verder te komen met je carrière. Uit de presentatie van Margriet blijkt dat je voor een groot gedeelte afhankelijk bent van anderen. In die gedachte was er ook een lokaal waar je podia, oefenruimtes en studio’s de Peppel, Fluor en Cultuurpodium den Dolder kon ontmoeten. Deze kamer had een serieuzere sfeer vergeleken de andere lokalen waar de jongeren muziek aan het maken waren. Al was deze kamer de belangrijkste voor de volgende stap. Misschien zijn er handen geschud deze dag die deuren openen naar kansen voor de talenten van morgen.
Deze kick-off dag werd afgesloten met optredens in Poppodium De Peppel, waar talent die avond een podium kreeg.
Deze tekst is geschreven door gastredateur Youri Bakker. Zijn stage bij ons loopt binnenkort af. Wil je zelf ook gastredacteur worden? Mail dan info@cultuurinzeist.nl.
Foto 1, 3 en 4 Mel Boas
Foto 2 Youri Bakker