Tweede lezing in een trilogie over drie vrouwelijke hoofdrolspelers in de najaarstentoonstellingen van dit seizoen:
Maria Magdalena, Artemisia Gentileschi en Frida Kahlo. Hoe verschillend ook zij hebben één ding gemeen: ze veroverden een plaats in een door mannen gedomineerde wereld. In de Utrechtse tentoonstelling Caravaggio en Europa (2018) schitterde Artemisia Gentileschi (1593-1653) nog door afwezigheid. In de zaal met de onthoofdingen had ze met haar rauw realistische Judith en Holofernes niet misstaan. Vormde een #MeToo voorval in haar jeugd de aanleiding voor deze bloeddorstige afrekening met een mannelijke vijand?
Mogelijk, maar Artemisia ging ook met de mode mee: bijbelse heldinnen waren destijds geliefd. Lang stond zij in de schaduw van mannelijke collega’s, maar tot 24 januari wordt deze feministe avant-la-lettre in Rijksmuseum Twente geëerd en … gerehabiliteerd. In deze lezing door kunsthistorica Marina Marijnen maakt u kennis met de in de late 20e eeuw herontdekte en thans zeer gewaardeerde 17e eeuwse kunstenares.